No en ole edelleenkään saanut itseäni aktivoitua blogin päivittämiseen, mutta treenailtu ollaan kuitenkin vähäsen. Agility on yhtä kertaa vaille paketissa ja tuo kerta on sellainen paikkaus kun meiltä jäi kerta välistä. Pitäis vain saada aikaiseksi varata.

Viime kerralla opin yhden oleellisen asian teukan kanssa treenamisesta. Mä olen Sennin kanssa tottunut siihen, että sitä pitää jatkuvasti nostattaa ja olla itse tosi aktiivinen, jotta koira innostuisi yhtään. No tätä taktiikkaa olen jatkanut teukan kanssa ja agilityssä se näkyy oikeastaan mun säheltämisenä. tai ohjaajan ja koiran yhteissähläyksenä. Olen ohjauksessani liian sähäkkä ja teukka, joka muutenkin on jo hyvässä vireessä virittyy yli eikä seuraa esteitä vaan mua. Nyt sain ohjeeksi olla hyvin rauhallinen ja suorastaan hidas. Näin koirakin pystyi keskittymään itse suoritukseen. Hassua :). sillä sennin kanssa musta sanottiin, että olen liian rauhallinen ohjaaja ja teukan kanssa olen sitten sählä :). Se mikä ei toiminut sennin kanssa toimiikin teukan kanssa. Tämä on koiraharrastuksessa parasta kun oppii itsestäänkin paljon. Ja paljon helpompaahan tuo rauhallisuus on kuin se että yritän yhtä aikaa olla vauhdikas ja ohjata. Ei riitä meikäläisen motoriikka siihen.

Pihassa ollaan otettu seuraamista mikä on sujunut nyt tosi loistavasti. Opin taas, että kerralla ei kannata yrittää liikaa eli etten voi treenata seuraamista varastoon tai panostaa yhtä treenikertaa vain siihen vaan vähemmän kerrallaan on enemmän. Eteen tulon harjoittelussa ollaan edetty käsien häivyttämiseen, mutta tiukassa se on. Koira ei millään tunnu yhdistävän tuohon pelkkää käskyä "tänne" vaan käsien on vähintäänkin käytävä pikaisesti edessä. Mutta tätä ollaan treenattu myös sisällä ja kerran olen sen saanut jo tulemaan 50 cm:n päästä ilman käsiapua :)

Sisällä ollaan treenattu myös noudon pitovaihetta. Nyt kun vain saisi tuon luoksetulon kuntoon, niin tässäkin päästäisiin siihen tiivistykseen. Hitaasti edeten.

Ostin Salmen kirjan Saalisvietti koiraharrastuksessa ja nyt sen mukaan ollaan treenattu leikkimistä. Ollaanhan me aikaisemminkin tehty tuota kahden lelun leikkiä rotilla, mutta nyt panostin ja ostin ihan mieltsin hienot nahkapatukat ja niillä mennään kovaa. Voimaa kehitetään puruun, jossa teukka kyllä tarraa hienosti, mutta vielä otteen pitää kehittyä varmemmaksi.